Artmakeup’s Blog

Podstawy teorii koloru

Posted on: Luty 26, 2009

Świat kolorów

Kolor jest tym czego najbardziej nam wszystkim potrzeba, aby móc zrozumieć istotę barw trzeba niestety poznać podstawy powstawania barw, mieszania ich, oraz przeciwdziałania im. W tym rozdziale zajmiemy się jednym z najtrudniejszych zagadnień wizażu. Odpowiednie kolory podkreślają urodę, złe natomiast mogą spowodować wrażenie zmęczenia. Dobrze wybrana harmonia barw może wydobyć błękit oczu, zneutralizować przebarwienia, dodać blasku, lub ukryć niedoskonałości skóry. Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że to właśnie dobór kolorów jest tym czego oczekuje się od wizażystów.

W niniejszej części przedstawiam podstawowe informacje o działaniu kolorów, podstawy szybkiej analizy kolorystycznej którą można wykonać łatwo bez użycia specjalistycznych chust, czy szablonów. System kolorystyczny opisany w tej książce nie jest bezpośrednio związany z teorią żadnego z istniejących systemów kolorystycznych, jednak może zawierać informacje zbieżne z takimi systemami, które podobnie jak ten oparte są na obserwacji różnych typów kolorystycznych. Podstawową zbieżnością jest nazewnictwo, podobnie jak w innych systemach kolorystycznych występują tu cztery podstawowe typy kolorystyczne wiosna, lato, jesień i zima, podobnie również dzielimy je na typy chłodne i ciepłe. Uprzedzam jednak, że pełen system analizy kolorystycznej jest na tyle rozległym tematem, że nadaje się na materiał na zupełnie inną książkę i nie będziemy tutaj rozwijać analizy kolorystycznej w stopniu w jakim znać ją powinien konsultant koloru.  Osoby zainteresowane szerszą wiedzą odsyłam do książek poświęconych wyłącznie analizie kolorystycznej, na pewno warto poznać podstawowe systemy takie jak „Color for All seasons”, „beauty is life”Beatrix Isabelle Lied, lub „Color me a Season” Bernice Kentner.

Słowniczek

Kolory podstawowe – zestaw trzech barw, których nie można uzyskać w wyniku mieszania innych, poprzez mieszanie tych barw w różnych proporcjach możemy uzyskać każdą inną dowolną barwę nazywaną potem barwą pochodną. W uproszczonym modelu kolorystycznym są to barwy czerwona, niebieska i żółta.

Kolory drugorzędowe – Barwy powstałe z mieszania kolorów pierwszorzędowych.

Kolory trzeciorzędowe – Barwy powstałe w wyniku mieszania kolorów pierwszego i drugiego rzędu.

Barwy komplementarne – barwy dopełniające. Połączenie takich barw daje odpowiednio czerń, lub biel. Jeśli operujemy światłem odbitym (Tonery, Bazy pod podkład) dążymy do uzyskania efektu bieli, jeśli operujemy kolorami (mieszanie cieni do powiek) dążymy do uzyskania czerni, lub szarości.

Absencja koloru – To wyrażenie odnosi się jedynie do czerni i oznacza po prostu nieobecność koloru. Czerń bowiem nie jest kolorem, dlatego że nie znajduje się w palecie barw powstałych po rozszczepieniu światła, również sama czerń tego światła nie odbija.

Koło barw (Color Wheel)

Koło barw opracowane zokolo-barw1stało na bazie trzech kolorów podstawowych: czerwonego, zielonego i żółtego, aby uzyskać kolory drugiego rzędu mieszamy ze sobą dwa kolory drugiego rzędu, aby uzyskać kolory trzeciorzędowe mieszamy barwy podstawowe z kolorami drugorzędowymi. W ten sposób można rozwijać koło barw do uzyskania około czterech miliardów barw rozróżnianych przez ludzkie oko.  Barwy powstałe z mieszania kolorów podstawowych i kolorów wyższych rzędów można grupować w rodziny: błękity, żółcienie, zielenie, czerwienie itd. Znajomość teorii koloru jest podstawą do rozumienia zasad rządzących światem kolorów i każdy wizażysta powinien znać koło barw „na blachę” jak mówiło się kiedyś w szkole. Koło barw.W okręgach wpisano kolory podstawowe, w kwadratach
Kolory drugorzędowe, oraz kolory trzeciego rzędu w trójkątach.

Temperatura koloru

Jest metodą podziału koloru ze względu na przesunięcie danej barwy w stronę fioletu i niestety jest pojęciem zależnym od współdziałania barw (Obecność innych barw w sąsiedztwie ocenianego koloru), oraz percepcji obserwatora.
Podstawowym pojęciem jakie powinniśmy mieć na temat temperatury koloru jest to, że istnieją dwa rodzaje barw: ciepłe i chłodne, istnieją również dwa rodzaje temperatury –

temperatura bezwzględna mówiąca o tym, że wszystko co nie jest odcieniem fioletu, zieleni i błękitu jest ciepłe, oraz temperatura względna w której określa się kolory jako ciepłe – czyste barwy ciepłe np. żółcienie, zimne – czyste barwy zimne np. fiolety, oraz barwy cieplejsze lub chłodniejsze, w tym przypadku przykładem może być zieleń, gdzie szmaragdowa zieleń określana jest jako chłodna, zieleń oliwkowa określana jest jako ciepła. Poniżej znajduje się tabela której jedna część jest chłodniejsza, druga cieplejsza.



Jak już wyżej wspomniałem temperatura względna daje możliwość podzielenia każdej barwy na ciepłą i chłodną, dlatego właśnie ten system został ogólnie przyjęty w makijażu profesjonalnym, ponieważ daje on możliwość stosowania każdego koloru dla każdej osoby bez względu na jej typ kolorystyczny.
W prostszych systemach mówiono o tym, że ciepłe typy kolorystyczne nie mogą korzystać z barw chłodnych np. błękitu, w tym trochę rozszerzonym systemie zasadą jest, że każda osoba może wybrać każdy kolor, jednak o odpowiednio dobranej temperaturze.

Harmonie kolorystyczne

Niektóre z kolorów współpracują ze sobą, dając odbiorcy przyjemne wrażenia wzrokowe a inne wręcz przeciwnie. Kolory, które ze sobą współgrają nazywamy barwami harmonizującymi a dane połączenie barw harmonią kolorystyczną. Wyobraź sobie, że nieustannie możesz używać tylko jednego koloru w makijażu. Taki makijaż byłby wyjątkowo nudny prawda? Dlatego właśnie korzystamy z dobrodziejstwa jakim jest harmonia kolorystyczna. Nazwijmy jednak po imieniu wszystkie rodzaje harmonii.colorwheel

Harmonia monochromatyczna
Najpopularniejsza z harmonii, opiera się na zastosowaniu różnych tonacji jednego odcienia o tej samej temperaturze. Przykładem takiej harmonii jest zastosowanie trzech odcieni czerwieni.

Harmonia komplementarna
Polega na użyciu barw znajdujących się po przeciwnej stronie koła barw.

Harmonia Kontrastowa
Jest typem harmonii komplementarnej. Związana jest z użyciem barw czystych znajdujących się po przeciwnej stronie, lub czerni i bieli o których piszę osobno, ze względu na to, że czerń nie jest kolorem (Patrz słowniczek na poprzedniej stronie)

Harmonia trójkątna
Polega na zastosowaniu trzech barw znajdujących się na szczytach trójkąta równobocznego wpisanego w koło barw.

Harmonia analogiczna
Polega na użyciu trzech kolorów znajdujących się tuż obok siebie w kole barw trzeciego stopnia Koło znajduje się obok.

Określanie typu kolorystycznego

Aby określić podstawowy typ kolorystyczny posłużymy się uproszczonym modelem analizy polegającym na precyzyjnym określeniu naturalnego koloru włosów, koloru oczu, oraz koloru i tonacji cery. Jak już wspominałem istnieją cztery typy kolorystyczne wiosna, lato, jesień i zima. Niestety te nazwy mogą mylić gdyż lato bezwzględnie kojarzy się z ciepłem a typ kolorystyczny lata jest typem chłodnym, a jesień, która naturalnie przypada na okres roku w którym zaczyna się robić zimno jest typem ciepłym.
Poniżej znajdują się charakterystyki typów kolorystycznych, oprócz opisu kolorów cery, oczu, włosów jest też opis „Wyglądu lata”, za pomocą tego opisu możesz łatwo sprecyzować kolor jaki pasuje do danego typu np. Lato – subtelny, chłodny, przygaszony – chłodny, przygaszony róż jest idealnym kolorem lata, przeciwnie do zimy, której odpowiednik będzie bardziej kontrastowy, wyraźny, również chłodny.


Lato
Żeby zrzucić z siebie ciężar tych skojarzeń chciałbym, abyś postarał się wyobrazić słoneczny letni dzień, jakiego koloru jest trawa, liście, oraz piasek? W lato ostre, promienie słoneczne powodują efekt, jakby kolory były wyblakłe i przygaszone, zdecydowanie chłodne w przeciwieństwie do temperatury na dworze. Dlatego właśnie lato jest chłodną porą w analizie kolorystycznej. Poprawej stronie znajduje się fotografia zrobiona w ciepły letni dzień, zaobserwuj jaką temperaturę koloru ma odbicie promieni słonecznych, jak przez to odbicie prezentuje się zieleń, oraz kolor drewna.

Wygląd lata: Subtelny, chłodny, przygaszony

Kolor włosów: Popielaty, szary, cedrowy blond, perłowy blond, popielaty i cedrowy brąz, popielato-kasztanowe, szarobrązowe.

Odcień skóry: Zimny beż, delikatnie zaróżowiona, czerwieni się w kontakcie ze słońcem.

Kolor oczu: szare, niebieskie, szaro-brązowe, orzechowe, zimny brąz.

Kolory lata:

Wiosna
To taka pora roku kiedy życie się budzi do kolejnej wędrówki, pierwsze zielone listki wydobywają się spod śniegu, pączki na drzewach zaczynają się wybijać, przebiśniegi pojawiają się na ziemi, która do niedawna jeszcze była jałowa. Tuż obok znajduje się zdjęcie przebiśniegu, zaobserwuj ciepłą zieleń liści, oraz subtelne ciepłe odcienie żółci tuż przy nasadzie płatków kwiatu, porównaj to zdjęcie z fotografią powyżej. Wiosna jest typem ciepłym.

Wygląd wiosny: subtelna, ciepła, miękka

Kolor włosów: Złoty, żółtawy bardzo jasny blond, miodowy, naturalny ciepły brąz

Odcień skóry: Kolor kości słoniowej, lniany, jasna brzoskwiniowa, jasna złocista z tendencją do łatwego opalania się na kolor złoty.

Kolor oczu: zimno niebieskie, złoty brąz, bursztynowe, zielonkawe

Kolory Wiosny

Jesień
Jesienią miękkie promienie słoneczne padają na złociste liście. Zielenie są zdecydowanie ciepłe, niemalże oliwkowe a późne odmiany jabłek są w barwach od ciepłej czerwieni do przyjemnego delikatnego oranżu, jak to na zdjęciu poniżej. Przyjrzyj się fotografii i porównaj ją z tymi, które już widziałeś.

Wygląd jesieni: żywa, ciepła, złota

Kolor włosów: Złoty, rudy, bursztynowy, czekoladowy, blond z rudawymi refleksami.

Odcień skóry: Złocista, oliwkowa ze złocistym refleksem, beżowa, miodowa, ciepła, charakterystyczne piegi.

Kolor oczu: Brązowe – jasne i ciemne, złocistobrązowe, butelkowa zieleń, oliwkowe, bursztynowe, niebieskie.

Kolory jesieni

Zima

Zima jest w naturze nagromadzeniem błękitu. Dlatego też zimą oprócz temperatury chłodzą nas barwy. Zintensyfikowane przez mocne chłodne promienie słoneczne barwy wydają się wyraźniejsze niż przez resztę roku, dlatego najbardziej charakterystycznym „objawem” zimowego typu kolorystycznego jest właśnie kontrast. Zimą nawet ciepłe barwy wydają się być zamrożone.

Na fotografiach przyjrzyj się kolorom gór, które w okresie jesiennym, czy wiosennym płoną gorącymi barwami tych pór roku. Teraz kolory i barwy są wyraźne, ale chłodne w przeciwieństwie do lata kiedy są delikatne i chłodne.

Wygląd zimy: Kontrastowa, intensywna, chłodna, jaskrawa

Kolor włosów: czarny, brązowy, cedrowo-brązowy, szarawy, czarny z refleksem granatowym, lub fioletowym, srebrny, biały

Odcień skóry: porcelanowa, różowawa, brzoskwiniowa z wyraźnymi zaczerwienieniami na policzkach, szara, trudno opalająca się, lub opalająca się na czerwono.

Kolory Zimy

Jak zauważyłeś nauka o kolorach, ani analiza kolorystyczna – nawet w tak okrojonej formie jak tu przedstawiona nie są łatwymi naukami a swoją wiedzę czerpią głównie z kolorymetrii, oraz optyki. Znaczna część wiedzy czerpana jest również z podręczników i pomocy dla artystów plastyków. Nie bez powodu amerykanie nazywają makijażystów make-up artist, czyli artysta makijażu. Mam nadzieję, że opisy zamieszczone w tym niezwykle ważnym dziale są wystarczająco jasne i pomogą Ci w codziennym życiu z kolorami, oraz z klientami – jeśli jesteś profesjonalistą a makijaż to Twoja praca.

About these ads

Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

WordPress.com Logo

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Twitter picture

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Follow

Otrzymuj każdy nowy wpis na swoją skrzynkę e-mail.

%d bloggers like this: